Obálka:
Obsah čísla:
Automobilová značka Maserati sa zrodilav talianskej Bologni, a práve preto sa symbolomautomobilky stal jeden zo symbolov tohtomesta. Logo navrhol a namaľoval MarioMaserati, jediný z bratov Maseratiovcov, ktorýnepodľahol automobilizmu, ale umeniu.Inšpiráciou pre návrh loga mu bola slávnaNeptúnová socha dominujúca už od 16. stor.bolonskému námestiu Piazza Maggiore. Replikatrojzubca z tejto sochy je dnes neodmysliteľnýmsymbolom automobilov Maserati.Mario pre logo zámerne zvolil aj červenú amodrú farbu, ktoré sú erbovými farbamimesta Bologna.
Dohodli sme sa, že ideme na Kubu. Šiesti. A tak letíme do Havany,s medzipristátím v Londýne. Z rakúskeho Schwechatu smev Anglicku za necelé dve hodiny a do Havany nám to letí až nadruhý deň. Ubytujeme sa neďaleko letiska, v hoteli indickýchmajiteľov. Boli milí, mali s nami len jeden problém. Naša spolucestovateľkaCucarachita Martína nechcela pochopiť, že izbysú nefajčiarske. Vďaka pokute sa jej peňaženka odľahčila o párdesiatok eur, čomu sa naopak potešila pokladnička indickéhohotela.
Preslávené kubánske letovisko sa nachádzav severnej časti Kuby, asi 150 km východneod hlavného mesta Havana, na polostrove Hicacos.Je to 20 km dlhý slíž, široký len 1,2 km.Jeho západné brehy omývajú vody Karibského mora,na juhovýchodnej strane sa rozprestiera široká lagúnaBahía de Cárdenas. Subtropické podnebie sľubujelen nepatrné rozdiely v teplotách jednotlivých ročnýchobdobí. Teplota vzduchu dosahuje príjemných26 až 32 °C. Zimy sú suchšie, letá veternejšie,s rozhorúčeným vzduchom a početnými búrkami.Plytké more je vyhriate v zime na 24 a v lete aj na vyše28 °C. Morská hladina je tyrkysovo modrá, piesokna plážach žiarivo biely. Dokonalú kulisu tvoriapalmové háje poprepletané oleandrami,mangovníkmi, ibišmi.
Štyridsaťtri vzoriek červených mokov. Takých i onakých. Myslím tým lepších a ešte lepších. Deväť domácich a 34 zahraničných. Osemz Rakúska, sedem z Čiech i Francúzska, päť talianskych, dve nemecké a po jednej vzorke z Austrálie, Nového Zélandu, Čile, Španielska a Spojených štátov... Držal som v rukách každú z fliaš a pri niektorých sa mi roztriasli kolená. Potvrdí komisia, že je zdatná, profesionálna? Nedajbože, aby svetové značky prepadli! Pri výbere členov jury som bol veľmi opatrný. Gabriela Vojteková, Vladimír Sodoma i Peter Gáži však nesklamali. Hodnotilo sa anonymne, zodpovedne. Hodnotilo sa spravodlivo. Napokon i výsledky sú dostatočne výpovedné.
Je jeseň a slnečného žiaru je čoraz menej. Sínusoida rokaje neúprosná. Z tepla do studena a z chladu do tepléhopríjemna. S tým už máme skúsenosti, s tým už ničnenarobíme. Leda, ak sa na pár dní z domu vytratíme.Najlepšie dole, na juh. Prehriať kosti, preröntgenovať telo, otepliť duševno... Taká je moja filozofia posledných rokov.Dôchodcovských. Už na jeseň ma žerú „mrle“. Našťastiezavolal Miro a zavelil: „Ide sa do Macedónie.“Kúpil som lacné letenky do Skopje. Direktno z Bratislavy.Fajn, macedónska „tʼga za jug“ sa naplnila. Túžba po juhuje na programe dňa.
V poradí tretia súťaž Epikuros v tomto vydaní sa venovala bielym suchým vínam. Celkovoštyridsaťosem vzoriek vín z troch svetadielov ukázalo, že v tomto segmente sa nemáme za čo hanbiť.Kvalitu slovenských vínnych mokov a vín našich najbližších susedov ukázali aj výsledky. Anonymnéhodnotenie, ktoré pod vedením Katky Furdíkovej skončilo až v rozstrele medzi Veltlínskym zelenýmz vinárstva Štěpána Maňáka zo Žádovic a tou istou odrodou zo slovenského vinárstva manželovŠebovcov Karpatskej Perly zo Šenkvíc, skončilo v prospech prvého menovaného. Prvá pätnástkanakoniec skončila šestnástkou, keďže zlaté medailové pozície uzatvárala dvojica vín s rovnakýmbodovým hodnotením. Tak sa Chardonnay od Ing. Miroslava Dudu z Modry aj Rýnsky Ryzlingz vinárstva pána Jedličku z Bořetíc spoločne ešte dostali na stránky tohto vydania.
Mesto Vroclav leží v juhozápadnej časti Poľska, na rieke Odre. Je centromSliezska a so svojimi vyše 630 000 obyvateľmi zároveň aj štvrtým najväčšímmestom krajiny. Na území Vroclavu v dávnych časoch ležala osada nachádzajúcasa na obchodnej jantárovej ceste. Mesto podľa legendy založil český kniežaVratislav I., ktorý mu prepožičal aj svoje meno. Vratislavia je písomne prvýkrátdoložená v 10. stor., keď tu bola postavená česká pevnosť. V roku 990 však dobylúzemie Sliezska poľský knieža Mešek I. O desať rokov na to bolo vo Vratislaviizaložené biskupstvo, podliehajúce arcibiskupstvu v Hnezdne pri Poznani, čímpoľský štát potvrdil svoje nároky na Sliezsko a postavil sa Českému kráľovstvu.V roku 1138, za vlády Boleslava III. Krivoústeho, sa Vratislavia stala hlavnýmmestom celého Sliezska.
Po vínach, domácich i zahraničných, po koňakoch a rumoch, smev našom „epicuráckom“ teste siahli i na ovocné destiláty. Vypočulisme hlas našich čitateľov a zhromaždili v redakcii takéto médiázo štyroch krajín Strednej Európy. Z Maďarska, Rumunska,Srbska a Slovenska. Degustácia nebola jednoduchá. Predsa len,v degustačných pohároch sa ocitli kvapalné médiá širokého senzorickéhospektra. Líšili sa vzhľadom, aromatickou štruktúrouvône, textúrou chute. Každý z destilátov mal iný rodný list, pochádzalz iného kraja. Nie všade rovnako svietilo slnko, nie všadebol mráz. Pýtate sa, mráz? Čo ten s tým má spoločné? Má. V testesme mali i zopár trnkovíc, ktorých rmut pochádzal zo zmrznutejsuroviny.
Dnes sa dá len ťažko povedať, kto z ľudí ako prvý prirovnal ružuku kráľovnej kvetín, isté však je, že vďaka svojej kráse a vôniuž odpradávna zastáva významné postavenie medzi ušľachtilýmirastlinami a prenikla do rôznych oblastí ľudského života.Postupne, ako z viacerých druhov divých ruží vznikalináhodným alebo zámerným krížením ušľachtilé ruže – hybridy,zanechali nám príslušníci starovekých kultúr a civilizácií niekoľkotisíc rokov staré odkazy, ktoré poukazujú na ich vyvinutý cita zmysel pre krásu. Obdiv k ružiam pretrval do dnešných čiasa ruža si aj naďalej zachováva svoje výnimočné postaveniemedzi kvetinami.
Keď Mikuláš II. Esterházi navštívil počas svojich ciest Paríž,zavítal aj na dvor Ľudovíta XV. a Madame de Pompadour vo Versailles.Podľahol tomuto čarovnému miestu ako každý smrteľník, ktorýmal možnosť uzrieť ho a rozhodol sa, že aj on si postaví „svoje Versailles“.Tak vznikol okúzľujúci barokovo-rokokový palác blízko južného cípu Neziderského jazera, jeden z najveľkolepejšíchvo vtedajšej habsburskej monarchii.
Sedemnásteho októbra 1837 bolo sychravo. Mraky na oblohe sa prevaľovali ako vlny na rozbúrenom mori.Hummela od rána trápila zimnica. Ležal na posteli, upieral svoj zrak do povaly, uvažoval o svojom živote plnom problémov, zvratov, ale aj lásky a výhier... Jeho myšlienky prerušila Alžbetka, ktorá mu niesla bylinkový čaj.– Ako sa cítiš?, – prisadla si k nemu a priložila mu ruku na horúce čelo. – Priznám sa ti úprimne, Alžbetka, nie najlepšie. Pravdepodobne meliem z posledného... Vieš, Alžbetka, cítim, že smrť je strašne blízko, že je to realita, ktorú už nik neodvráti... Musím ti však povedať, že odchádzam z tohto sveta spokojný a vyrovnaný, lebo som prežil krásny život s tebou, so synmi i rodičmi. Som šťastný, že hudba sa stala vecou môjho srdca, že som ňou dokázal nadchnúť a utíšiť srdcia iných. Som rád, že si to bola práve ty, ktorá si po celý život pri mne stála. Ďakujem ti za všetko, moja drahá Betty...–
Srbský fyzik Nikola Tesla sa narodil 10. júna 1856 v dedinke Smiljan, neďaleko mesta Gospić vo vtedajšom Rakúskom cisárstve, dnes ležiacom na území Chorvátska. Jeho otec bol srbský pravoslávny kňaz.„Môj otec mal vynikajúcu pamäť a často citoval dlhé pasáže z kníh v najrôznejších jazykoch. Žartom hovorieval, že by mohol klasické diela znovu nadiktovať, keby sa náhodou stratili.“Nikolov otec Milutin a mama Duka mali päť detí, dcéry Angelinu, Maricu a Milku a synov Danila a Nikolu.„Mal som neobyčajne inteligentného a nadaného staršieho brata Danila. Bol obdarený jedným z tých duševných fenoménov, ktoré sa nedajú vysvetliť biologickým skúmaním. Popri ňom som vyrastal len s malým sebavedomím. V rodine sa na mňa ale nepozerali ako na hlupáka.“Danilo mal však, nanešťastie, v mladom veku nehodu pri jazde na koni, ktorej zraneniam podľahol.
Na prvý pohľad nás upútala nová predná maskav čiernej farbe, ktorá korešponduje s celosvetovým trendom Ford-u, ale zároveň je to špecialita pre Wildtrak (ostatné majú chrómované). Obchádzajúc auto okolo bočného ochranného rámu s nášľapným schodišťom, zaujmú 18 palcové 6Y lúčové disky z ľahkých zliatin a ochranný kryt za kabínou. Súčasťou tohto modelu je aj originálne ťažné zariadenie montované priamo vo výrobnom závode, aby sme nezabudli, že tento model je hlavne úžitkového charakteru. Špecialitou testovaného modelu bola aj sada OFF-ROAD s mechanickou uzávierkou diferenciálu, ochranným krytom motora a palivovej nádrže. Interiér je pohodlný a určite v ňom zabudnete, na aký účel bolo toto auto vyrobené.